maandag 13 augustus 2012

Olympische Spelen Londen 2012: Achteraf praten


De Olympische Spelen 2012 in Londen kende veel sportieve hoogtepunten. Het wereldrecord van 800 meter loper Rudisha, het sprintgeweld van de Jamaicanen, de gouden rekstokoefening van Epke Zonderland, tweemaal goud voor zwemster Kromowidjojo, de bekroning van Phelps als beste Olympiër ooit en de gouden plak van de Nederlandse hockeydames is maar een kleine greep uit de vele bijzondere momenten die voorbij zijn gekomen tijdens deze 30ste Olympiade in Londen.

Gouden rekstokoefening Epke Zonderland Olympische Spelen
De eerste maandag van de Spelen moest ik van Zuidoost Londen naar Wembley, in het noorden van Londen, met de metro om op mijn werk te komen. Vooraf had de plaatselijke overheid gewaarschuwd dat het bijzonder druk zou worden en dat het raadzaam was alternatieve routes te vinden en eerder van huis te vertrekken. Ik probeerde het toch via mijn normale route en tot mijn verbazing zag ik lege perrons en halfvolle treincoupes. Het nieuws berichtte die avond dat Piccadilly Circus en Trafalgar Square, in het centrum van de stad, uitgestorven waren. Later in de week waren de treinen weer goed gevuld, maar het was niet drukker dan een normale dag. Op wedstrijddagen was het druk in Wembley en het moet een hele onderneming zijn geweest om naar het Olympisch Stadion in Stratford, in Oost-Londen, te komen vanwege de drukte.

Vier jaar geleden was het de Chinese filmregisseur Zhang Yimou die de regie had over de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2008 in Beijing, een spektakelstuk met een prijskaartje van 60 miljoen euro. Met minder dan de helft van het Chinese budget moesten de organisatoren van de Olympische Spelen in Londen een openingsceremonie op poten zetten. Het was onmogelijk om de Chinezen te overtreffen en de vrees bestond dat Londen een modderfiguur zou slaan. Op 27 juli aanschouwde de wereld een knotsgekke, typisch Britse openingsceremonie door regisseur Danny Boyle, regisseur van onder andere films zoals Shallow Grave, Trainspotting en Slumdog Millionaire. Boyle had met de hulp van duizenden vrijwilligers, de koningin en een batterij aan Britse muzikanten een waardige opening van de Olympische Spelen gecreëerd.

De Olympische Spelen van Londen zal de boeken ingaan als ‘The Friendly Games’. 70.000 vrijwilligers verwelkomden maar liefst 7.4 miljoen bezoekers voor alle evenementen in het Verenigd Koninkrijk. Voor mij persoonlijk zal Londen 2012 de boeken ingaan als de Olympische Spelen waar geen ticket voor te krijgen was. Ik heb mij eerst voor allerlei evenementen ingeschreven om tickets te bemachtigen. Helaas kreeg ik geen tickets toegewezen. Tijdens de Spelen was het weer mogelijk om tickets te kopen op de officiële website van London 2012. Helaas bleek het ticketsysteem zeer instabiel met incorrecte informatie. Na dagen proberen om een betaalbare ticket te bemachtigen heb ik de moed opgegeven en de Spelen verder op de BBC gekeken.

Keniaan David Rudisha loopt 800 meter in nieuw wereldrecord
Vanwege tv -rechten was het niet mogelijk om  beelden van de NOS te bekijken vanuit Engeland en ik was daarom aangewezen op de BBC. De focus lag natuurlijk vooral op TeamGB met wielrenners  Sir Chris Hoyt en Bradley Wiggins, hardloper Mo Farah, zevenkamper Jessica Ennis, schoonspringer Tom Daley, zeiler Ben Ainslie en tennisser Andy Murray. De BBC versloeg de Spelen op verschillende kanalen en daarom heb ik weinig van de Nederlandse Olympiërs hoeven missen, helaas zonder commentaar van Hans van Zetten.

Deze Spelen kostten de Britse belastingbetaler 9.3 biljoen pond. Was het dat geld waard? Waarschijnlijk niet, maar het heeft wel veel mooie momenten opgeleverd en ik heb 2 week lang aan de buis gekluisterd gezeten. In 2016 is het de beurt aan Rio de Janeiro om de Spelen te organiseren. Beijing had de duurste Spelen ooit, Londen de vriendelijkste Spelen en ik vermoed dat Rio de meest sexy Spelen zal krijgen. Nog maar 4 jaar wachten en dan is het zo ver.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten