zondag 16 december 2012

Op visite bij Kim Jong-un deel 1

Om kwart voor negen ‘s ochtends neem ik plaats op één van de stoelen in de wachtruimte van het treinstation van Dalian, voor de trein van Dalian naar Dandong. De trein staat gepland om te vertrekken om 9.37 uur. Mijn vrouw is meegekomen om mij uit te zwaaien en ervoor te zorgen dat ik de juiste trein neem. Ze wijst me de juiste ingang aan voor de trein aan en spreekt me nog eens toe dat ik voorzichtig moet zijn met mijn geld en dat ik me moet gedragen. Ik beloof dit en kus mijn vrouw gedag en zie haar verdwijnen op weg naar de kledingmarkt naast het treinstation.


Interieur trein Dalian - Dandong 
Rond twintig over negen zie ik de Chinezen om mij heen opstaan. Het is tijd om aan boord van trein K7339 te gaan. Ik laat mijn treinkaartje zien aan de treinbeambte en mag doorlopen via een trap naar het perron beneden. Op het perron laat ik mijn treinkaartje nogmaals zien en word ik doorverwezen in gebaar naar een wagon verderop. Een oude logge trein staat op mij te wachten. Ik klim aan boord en hoor tientallen Chinezen door elkaar heen praten. Ik wandel rustig naar mijn plaats toe. Mijn schoonvader heeft voor mij een ‘hardsleeper’ geboekt, een twee meter lange houten plank met een dun matrasje. Boven mij zijn nog twee ‘hardsleepers’ bevestigd en ik vraag me af hoe je op het bovenste bedje comfortabel kan liggen. Aan mijn rechterzijde bevinden zich eveneens drie bedden boven elkaar. De Chinezen in mijn compartiment keuvelen wat met elkaar en ik knik vriendelijk als ze mij aankijken. De trein vertrekt stipt op tijd en over een uur of tien kom ik aan in Dandong, in het noordoosten van China. Met een express bus kan ik de tijd halveren, maar mijn wagenziekte is vrij ernstig. Ik verkies daarom een tweemaal zo lange rit in een trein op een houten plank boven een kortere busrit met braakneigingen.

De reis naar Dandong verloopt voorspoedig. Ik slaap wat, lees wat en eet het zelfgebakken brood, dat mijn schoonmoeder voor mij gemaakt heeft. Voor zo’n twaalf euro is dit niet eens zo’n hele slechte reis. In de Chinese stad Dandong is het mogelijk een glimp op te vangen van Noord-Korea. Dandong ligt aan de rivier Yalu en aan de overzijde van de rivier ligt de Noord-Koreaanse plaats Sinŭiju. Helaas ben ik niet zo gefortuneerd om een georganiseerde tour van zestienhonder euro naar Pyongyang vanuit Beijing te kunnen betalen en daarom is een reis naar Dandong mijn enige optie om zo dicht mogelijk bij het geheimzinnige Noord-Korea te komen. De trein dendert gestaag voort door het Chinese landschap en stopt zo nu en dan om meerdere reizigers op te pikken. Om twintig over zeven ’s avonds, na een reis van zeshonderd kilometer, stopt de trein dan eindelijk in Dandong. Ik pak mijn rugzak en volg de Chinezen naar de uitgang van het station. Het begint me te dagen dat ik nu vlakbij Noord-Korea ben en een opgewonden gevoel maakt zich van mij meester.

Klik hier voor Op visite bij Kim Jong-un deel 2.

Image from: http://www.panoramio.com/photo/58030256

Geen opmerkingen:

Een reactie posten